Minden tanév elején, az első órán rövid kérdőívet íratok azokban az osztályokban, ahol informatikát tanítok. Érdekes megfigyelni, hogyan változik a gyerekek internethasználata, internethez való viszonya.
Ebben a tanévben kibővítettem a kérdéseket, hiszen most már az asztali számítógépek mellett nagyon sokféle eszközön lehet internetezni.
Érdekelt az is, hogy dolgoznának-e virtuális osztályteremben és ezt a munkát hogyan képzelik el. Természetesen a felsőbb osztályosokkal már dolgoztunk virtuális osztályteremben, a 4. osztályosok viszont még nem, így kíváncsi voltam, hogy mit gondolnak erről a tanulási formáról.
Az összefoglaló bemutató itt tekinthető meg.
Netgeneráció2013 from Rita Tuboly
A kérdőíveket eredetileg Google űrlap segítségével szerettem volna néhány kisebb létszámú osztályban megíratni, de sajnos a tanév elején szervergondjaink voltak, így maradt a papíralapú megoldás és a kézi kiértékelés. Talán jövőre sikerül ezt is megvalósítanom
A válaszokat olvasva a következő megállapításokat tehetjük:
A kérdőíveket eredetileg Google űrlap segítségével szerettem volna néhány kisebb létszámú osztályban megíratni, de sajnos a tanév elején szervergondjaink voltak, így maradt a papíralapú megoldás és a kézi kiértékelés. Talán jövőre sikerül ezt is megvalósítanom
A válaszokat olvasva a következő megállapításokat tehetjük:
- Sok diák a hétköznapokon is több órát tölt internetezéssel, például a 4. osztály kb. 1/3-a 2 órát "lóg a neten" az iskola után. A hétvégén viszont ők kevesebbet neteznek, a 7-8. osztályosok viszont akkor szinte ott élik az életüket.
- A legtöbben több eszközt használnak, az asztali számítógépek mellett tablet-et, laptop-ot és természetesen okostelefont is. Már az alsóbb osztályokban is sok kisdiáknak van okostelefonja, vagy külön számítógépe, laptop-ja.
- Az internetet sokan játékra használják, ezt követi a zenehallgatás, videók megtekintése, illetve a közösségi oldalak használata. A 4. osztályosok közül többen a játék mellett keresésre és böngészésre is használják a világhálót. Meglepő volt, hogy a filmnézés csak kevés tanulónál jelent meg. Ugyanezt mondhatjuk el a levelezésről és a chat használatáról is. A 4. és 6. osztályban megjelenik az internethasználatkor a tanulás is: ők elsősorban az angol nyelv tanulásánál, fordításnál használják a világhálót.
- A 4-8. osztályosok között alig akadt olyan tanuló, aki nem tagja valamelyik közösségi oldalnak. Nagyon sokan több ilyen jellegű oldalra is regisztráltak, bár többen elmondták, hogy van olyan, amelyiket már nem használják.
- A 4. osztályosok nagy része iskola után 30 percet tölt el a közösségi oldalakon, de akadt köztük több olyan kisgyerek is, aki 2 (!) órát. A gyerekek többsége maximum 1 órát van fent ezeken az oldalakon, bár van, aki 3 óránál is többet. Természetesen a hétvégén erre több idő jut. Volt olyan tanuló, aki azt mondta, hogy bekapcsolja a gépet reggel, ami aztán egész nap nyitva van !
- A közösségi oldalakat többnyire az egymással való beszélgetésre használják. Az elmúlt tanévben előfordult az is, hogy tőlem kérdeztek meg valamit, illetve az óráról hiányzó tanuló inkább tőlem kérte el a tananyagot, mint valamelyik osztálytársától. Jellemző még a posztok írása is, képek, videók nézegetése és természetesen a játék is.Volt, aki elmondta, hogy azért olvassa a posztokat, hogy így információkhoz jusson.
- A tanulók nagy része szeretne virtuális osztályteremben dolgozni, bár a 4. osztályosok nem tudták, hogy ez mit jelent. A tavalyi évben az Edmodo-t használtam a felsőbb osztályokban, amire egy tanuló emlékezett is.
A tanórákon igyekszem minél több hasznos programmal megismertetni a kisdiákjaimat, hátha valamelyiket megkedvelik és a későbbiekben is használni fogják. Már a tanév eleji ismétléseknél is új alkalmazásokat mutattam be, amelyek közül a popplet nyerte el több diák tetszését. Amikor szabadon választhattak programot, azt vettem észre, hogy többen is ebben dolgoznak. A kérdésemre elmondták, hogy nagyon egyszerű a használata, átlátható és nekik nagyon tetszik.
Azt hiszem, ez a legfontosabb, ezért érdemes újabb és újabb alkalmazásokat keresni és bemutatni a diákoknak.
Kedves Rita!
VálaszTörlésNagyon jó a prezentáció. Gratulálok!
Apropó, mi ez a Popplet? Írtál már róla?
Kedves Attila!
TörlésKöszönöm a véleményedet:)
A Popplet gondolattérkép készítésére alkalmas.
Itt írtam róla: http://www.tanarblog.hu/projektek-oravazlatok/3014-sokoldalu-popplet
Kedves Attila!
VálaszTörlésA következő blogbejegyzésemben írok a popplet alkalmazásról is.
Közönöm!
VálaszTörlés