Ebben az évben is részt vesz iskolánk a Digitális Témahéten, hiszen mi is fontosnak tartjuk hogy tanítványaink digitális kompetenciája fejlődjön, ismerjék az internet veszélyeit és eligazodjanak a világhálón.
Nemcsak informatikaórákon, hanem más tanórákon is gyakran kapnak a tanulók a tananyaghoz kapcsolódó feladatokat, kutatómunkákat.
1. nap - április 3.:
A mai napon elindítottuk projektünket is a negyedik osztályosokkal. Ebben az évben ugyan már van informatikaórájuk, de hetente csak egy, így a rajzprogrammal ismerkedtek meg eddig részletesebben,
Nem tudták a témát sem a gyerekek: ez a QR-kódok leolvasásával derült ki. A teremben több helyre kitettük kolléganőmmel a kódokat, amit csoportonként olvastak le, majd megosztottak a Padlet felületükön, Kíváncsian vártuk, hogyan veszik ezt az akadályt, de minden remekül működött. Nem véletlenül, hiszen ők már a Z generációhoz tartoznak.
A Padlett felülettel való ismerkedést követte egy újabb alkalmazás megismerése. Minden csoport húzott egy magyarországi nemzeti parkot, melynek az emblémájából kellett készíteniük puzzle-t. A kép lementését is gyakorolták, ami még többeknek nehézséget okoz.
Maga a puzzle elkészítése senkinek nem okozott gondot, de a link megosztásánál segítségre volt szükségük. Előzetesen feltettem minden csoport felületére egy kis segítséget, voltak, akik ezt jól tudták használni, másoknak tanítói irányítás kellett. Végül minden csoport felületére felkerültek a játékok, Volt olyan csoport, ahol mindenki készített puzzle.t. A tanóra végén azt láttuk kolléganőmmel, hogy a gyerekek a saját játékukkal játszanak.
Az órai munkájukra csoportonként kaptak értékelést.
Ezen a napon informatikaórákon a felsőtagozatosokkal alkottunk prezentációkat, ahol több téma közül választhattak a gyerekek.
- Digitális világ
- Veszélyek a digitális világban
- Generációk közti különbségek
- Digitális világ fejlődése
Néhány tanuló plakátot készített a témához kapcsolódóan.
Holnap következik a folytatás.
2. nap - április 4.:
Ez egy különleges nap volt számunkra,hiszen a nagyszülőkkel közösen dolgoztak a gyerekek.
3. nap - április 5.:
Ez a nap az alkotásé volt. A gyerekek a Padlet felületen az előző napi értékelés elolvasása után elkezdték az ismerkedést a programokkal. Kis segítséget is kaptak a felületükön, bár többen ezeket nem olvasták el, így nekik kezdetben többet kellett segíteni. Később jó volt látni, hogy egymásnak is segítettek: ha valaki valamire rájött, akkor azt megosztotta a többiekkel is - nemcsak a saját csoportjában.
Minden alkotásnak a nemzeti parkhoz kellett kapcsolódni.
Érdekes volt látni, ki mivel kezdte a munkát.
Készültek gondolattérképek, szófelhők, spirálok, illetve QR kódok is.
Ez utóbbit nagyon megkedvelték a gyerekek, ami abból is látszott, hogy az informatikaterembe érve azonnal leolvasták a kódokat.
A saját kódokat leolvasással ki is próbálták. A nehézséget a kód lementése jelentette, de végül azt is megoldottuk:)
Jó érzés volt látni, hogy a Padlet felületen már rutinosan mozognak, a számítógépről sikeresen illesztenek be segítség nélkül is fájlokat.
A legnagyobb öröm mégis az volt, amikor az óra végén több tanuló megjegyezte,, "a szófelhők nagyon tetszenek, otthon is ki fogom próbálni, mert nagyon jó",
Úgy gondolom, ez a mondat kifejezi a Digitális Témahét lényegét:)
Végül álljon itt egy kis ízelítő a gyerekek mai munkájából:)
https://padlet.com/rtuboly/s57zrx22hcfi
4. nap - április 6.:
Ezen a napon is folytatódott az alkotás.
A gyerekek készítettek szófelhőket, gondolattérképeket, spirált,.
Többen belevágtak a keresztrejtvény készítésébe is, ami nem volt könnyű a gyerekek számára. Egyrészt angol nyelvű az alkalmazás, bár ezt könnyen leküzdöttük. Elég volt egyszer elmondani, hova mit kell írni, máris belevágtak a tanulók. Nehezebb volt a kérdésfeltevés. Ehhez többen visszatértek a néhány nappal ezelőtti videóhoz, illetve a már olvasott ismertetőkhöz. Jó volt látni a csoporton belüli együttműködést is.
A legkedveltebb a QR kód készítése volt.. Érdekes volt látni, amikor a gyerekek a mentés előtt ki is prőbálták, működik-e a kódjuk. Az egyik tanuló megjegezte, hogy ő nagyon szereti a QR kódokat, otthon is fog ilyeneket készíteni:)
5. nap - április 7. :
Az utolsó napot kódfejtéssel kezdtük: a gyerekek által előző két napon készített QR kódokat kinyomtattuk, majd elhelyeztük a tanterem különböző helyein. A csoportoknak minél több kódot kellett leolvasni, majd az új információkat a nemzeti parkokról fel kellett írniuk a Padlet felületükre. A csoportok tagjai beosztották a munkát: volt, aki a kódot olvasta le, volt, aki a felületre írta fel az információkat.
A gyerekek nagyon élvezték a feladatot.
Ezen a napon informatikaórákon a felsőtagozatosokkal alkottunk prezentációkat, ahol több téma közül választhattak a gyerekek.
- Digitális világ
- Veszélyek a digitális világban
- Generációk közti különbségek
- Digitális világ fejlődése
Néhány tanuló plakátot készített a témához kapcsolódóan.
8. osztályban előjött a már Magyarországon is áldozatokat követelő játék. Szinte az egész órán beszélgettünk erről, Kíváncsi voltam a véleményükre, illetve arra is, hogy mit gondolnak arról, miért lehet gyerekeket, fiatalakot rávenni a játékra..
Nagyon okos gondolatokat mondtak. Remélem, komolyan is gondolták.
Holnap következik a folytatás.
2. nap - április 4.:
Ez egy különleges nap volt számunkra,hiszen a nagyszülőkkel közösen dolgoztak a gyerekek.
Meglepetés volt a nagymamáknak és a nagypapának, hogy a gyerekek milyen felületen dolgoznak. A gyerekek pedig ekkor vették észre, hogy előző napi munkájukat értékeltük is.
Első feladatként a teremben elhelyezett QR kódokat kellett leolvasni a nagyszülőknek. Érdekes volt látni, hogy a gyerekek a terembe érve szinte azonnal nekiálltak a leolvasásnak, de nagyon türelmesen segítettek nagyszüleiknek is a feladat elvégzésében. Mindenki sikeesen oldotta meg a leolvasást.
A gyerekek ezután megmutatták, milyen ügyesen tudnak adott hosszúságú videót keresni, amit meg is néztek. A nehezebb feladat ezután következett, hiszen röviden le kellett írniuk véleményüket a látottakról. Voltak, akik nem nézték meg a videót, így nehezebb volt elvégezni a feladatot.
A nagyszülők sokat segítettek a gyerekeknek.
A csoport tagjai ezután egyedül dolgoztak, hiszen csoportonként több plakátot kellett készíteni a nemzeti parkról.a Paint programban.
1. a park adatai
2. a park állavilága
3. a park növényvilága
A plakátok természetesen felkeültek a Padlet felületre, amin már nagyon ügyesen dolgoznak a gyerekek.
Az online munka mellett offline is dolgoztunk. A térképen megnézték a gyerekek, hogy a nemzeti park Magyarország melyik részén helyezkedik el, majd a nagyszülők segítségével fel is tették a park emblémáját a megfelelő helyre..
Nyelvtanórán már tanultuk a betűrendet és a tulajdonnevek helyesírását is, így futkosós tollbamondás segítségével minden csoportnak betűrendben kellett leírni a nemzeti parkok nevét a tábláról. Minden csoportban egy tanuló írta a Padletre a park nevét, míg a csoport többi tagja felváltva olvasta le a tábláról a következőt.. Sok csoport hibátlanul oldotta meg a feladatot.
A nagyszülők nem távoztak üres kézzel: mindenki kapott oklevelet:)
Zárásként interjú is készült: unoka a nagymamájával, illetve én készítettem egy nagyszülővel.
3. nap - április 5.:
Ez a nap az alkotásé volt. A gyerekek a Padlet felületen az előző napi értékelés elolvasása után elkezdték az ismerkedést a programokkal. Kis segítséget is kaptak a felületükön, bár többen ezeket nem olvasták el, így nekik kezdetben többet kellett segíteni. Később jó volt látni, hogy egymásnak is segítettek: ha valaki valamire rájött, akkor azt megosztotta a többiekkel is - nemcsak a saját csoportjában.
Minden alkotásnak a nemzeti parkhoz kellett kapcsolódni.
Érdekes volt látni, ki mivel kezdte a munkát.
Készültek gondolattérképek, szófelhők, spirálok, illetve QR kódok is.
Ez utóbbit nagyon megkedvelték a gyerekek, ami abból is látszott, hogy az informatikaterembe érve azonnal leolvasták a kódokat.
A saját kódokat leolvasással ki is próbálták. A nehézséget a kód lementése jelentette, de végül azt is megoldottuk:)
A legnagyobb öröm mégis az volt, amikor az óra végén több tanuló megjegyezte,, "a szófelhők nagyon tetszenek, otthon is ki fogom próbálni, mert nagyon jó",
Úgy gondolom, ez a mondat kifejezi a Digitális Témahét lényegét:)
Végül álljon itt egy kis ízelítő a gyerekek mai munkájából:)
https://padlet.com/rtuboly/s57zrx22hcfi
4. nap - április 6.:
Ezen a napon is folytatódott az alkotás.
A gyerekek készítettek szófelhőket, gondolattérképeket, spirált,.
Többen belevágtak a keresztrejtvény készítésébe is, ami nem volt könnyű a gyerekek számára. Egyrészt angol nyelvű az alkalmazás, bár ezt könnyen leküzdöttük. Elég volt egyszer elmondani, hova mit kell írni, máris belevágtak a tanulók. Nehezebb volt a kérdésfeltevés. Ehhez többen visszatértek a néhány nappal ezelőtti videóhoz, illetve a már olvasott ismertetőkhöz. Jó volt látni a csoporton belüli együttműködést is.
A legkedveltebb a QR kód készítése volt.. Érdekes volt látni, amikor a gyerekek a mentés előtt ki is prőbálták, működik-e a kódjuk. Az egyik tanuló megjegezte, hogy ő nagyon szereti a QR kódokat, otthon is fog ilyeneket készíteni:)
A másik kedvelt alkalmazás ma a LearningApps volt. Néhány tanuló a mai napon arra törekedett, hogy minél több tankockát készítsen: szókeresőt, párkeresőt, memóriajátékot, Legyen Ön is milliomost!, akasztófát.
A gyerekek tankockáiból állítottam össze egy mátrixot:
5. nap - április 7. :
Az utolsó napot kódfejtéssel kezdtük: a gyerekek által előző két napon készített QR kódokat kinyomtattuk, majd elhelyeztük a tanterem különböző helyein. A csoportoknak minél több kódot kellett leolvasni, majd az új információkat a nemzeti parkokról fel kellett írniuk a Padlet felületükre. A csoportok tagjai beosztották a munkát: volt, aki a kódot olvasta le, volt, aki a felületre írta fel az információkat.
A gyerekek nagyon élvezték a feladatot.
A nap és a hét zárásaként csoportonként plakátot készítettek a gyerekek a nemzeti parkról, amihez felhasználhatták a park emblémáját, a parkhoz kapcsolódó QR kódokst is.
A gyerekek itt is beosztották a feladatokat: az ügyesen rajzolók készítették a plakátot, mások színeztek, de volt, aki a számítógépen keresett rajzokat, információkat, ötleteket.
A plakátokat kitettük az iskolában:)
A hét folyamán naponta mi értékeltük a tanulókat, az utolsó napon viszont a gyerekek értékelték az egész hetet, az alkalmazásokat.egy űrlap segítségével, melynek kitöltése senkinek nem okozott gondot.
Nagy örömünkre mindenki hasznosnak ítélte meg a hetet,: örültek az új alkalmazásoknak, a csoportmunkának, az együttműködésnek, a kódfejtésnek.
Elhangzott a kérdés is, hogy miért nem tanulunk mindig így?
Ez a hét nagyon jó élmény volt mind a gyerekek, mind a nagyszülők, mind a pedagógusok számára. A sok munka meghozta gyümölcsét: láttuk a gyerekek örömét, lelkesedését, aktivitását. Még a számítógépet nehezebben kezelő tanulók is bekapcsolódtak a munkába,, a hét vége felé pedig már bátrabban használták az alkalmazásokat is:)
Köszönjük a lehetőséget:)
Jó munkát!
VálaszTörlésRemélem a gyerekek örömmel végzik feladatukat.
Csak így tovább!
Köszönjük:)
TörlésSokat dolgoznak, sok új alkalmazást megismernek:)