Iskolánk már 7. alkalommal vett részt a Digitális Témahét rendezvényén. Az idei azért volt különleges számunkra, mivel az elmúlt két tanévben online szerveztük meg ezt az eseményt. Idén viszont lehetőségünk volt ismét offline módon alkotni közösen a gyerekekkel, szülőkkel, nagyszülőkkel.
A témahetet megelőzően egy 10 hetes tanfolyamon is részt vettem, ami nagyon hasznos volt, hiszen az itt hallottakat, tanultakat igyekeztem beépíteni a Digitális Témahét programjaiba is.
Projektünkben a víz témakörét jártuk körbe, ami az idei Fenntarthatósági Témahét kiemelt témája is.
Projektünk címe: Víz, víz, tiszta víz, avagy az életünk a tét
A programsorozatot a Pannon-víz bemutatójával kezdtük, ahol iskolánk minden tanulója érdekes információkat szerezhetett arról, hogyan jut el a víz a házunkig. Megtudtuk azt is, hány víztorony található Győrben, hány látogatható, milyen magasak. A gyerekek az előadás végén interaktív játékkal tesztelték a tudásukat. Senki nem távozott üres kézzel az előadásról.
A feladatok meghatározásakor törekedtünk arra kollégáimmal, hogy mindenki az életkorának megfelelő kutatást, keresést, alkotási tevékenységet végezhessen.
1-2. osztályosok témája: Víz körforgása, takarékosság a vízzel
Ezen a két évfolyamon az új NAT szerint nincsen környezetismeret, ezért fontosnak tartottuk, hogy megismertessük a tanulókat a víz körforgásával, illetve felhívjuk figyelmüket arra, miért és hogyan kell takarékoskodni a vízzel. Kitértünk arra is, hogy ők hogyan takarékoskodhatnak.
Ezután következett az alkotás, amikor a tanulók gyurmából készítettek figurákat, történeteket a vízzel kapcsolatban, amikből a szülők, nagyszülők, kollégáim segítségével animációkat készítettünk. Szerettük volna, hogy minden szülő láthassa a gyerekek munkáit, ezért az elkészült animációkat egy Padlet felületen helyeztük el, ahol szavazni is lehetett.
Az összes animáció megtekinthető itt. 3-4. osztályosok témája: Víz színei
Ezeken az évfolyamokon a tanulók megkeresték, milyen színű lehet a víz, illetve megnézték a kék szín jelentését is. A talált információk segítségével készítettek mozaikot, ahol csak a víz színeit használhatták fel.
A kék szín jelentése alapján szófelhők készültek, ahol fontos volt, hogy az alakzat kapcsolódjon a víz témájához .
A tanulók készítettek rajzot is a Paint3D-ben a vízhez kapcsolódóan. Érdekes volt látni, hogy mennyi vízben élő állat szerepel ezeken a rajzokon.
Ezeken az évfolyamokon is a Padlet felületen dolgoztunk, ahol a tanulók a feladatokat kapták, illetve ide kellett feltölteni minden munkát. A feladatok értékelése napi szinten történt.
Az elkészült munkákra szavazhattak is a tanulók, szülők.
A tanulók összes munkája itt tekinthető meg.
5-6. osztályosok témája: Víz szerepe az életünkben
Tanulóink ezeken az évfolyamokon is a Padlet felületen dolgoztak, ahova minden munkájukat fel kellett tölteni. Itt kapták a feladatok leírását és a napi értékeléseket is.
Tanulóink választhattak, melyik alkalmazásban dolgoznak: plakátot, szórólapot, képregényt, gondolattérképet vagy animációt készítenek az adott témában.
Többen szinte mindegyik alkalmazást kipróbálták, aminek nagyon örültem.
Külön szeretném kiemelni, hogy a különböző szakkörön is kapcsolódtak a gyerekek a témahéthez. Így a természetjárók bejárták Rábapatona természetes vizeit, megnézték az élővilágot is.
A robotika szakkörösök animációkat készítettek az adott témában. Többen több foglalkozáson keresztül programoztak.
Az elkészült összes munka megtekinthető
itt.
7. osztályosok témája: Víz megjelenése az irodalmi alkotásokban, Vízhiány okozta betegségek
A tanulók a megadott versekben kerestek költői képeket a vízhez kapcsolódóan, amiket gondolattérképen meg is jelenítettek.
A vízhiány okozta betegségekkel, illetve a megelőzéssel kapcsolatban a tanulók a kutatómunka után képregényt, plakátot, szórólapot, animációt készíthettek saját választásuk alapján. Ezen az évfolyamon is sok tanuló több alkalmazást is kipróbált.
Készült egy játék is, amelyben a nagy hal megeszi a kishalat, de közben vigyáznia kell a hirtelen megjelenő flakonokra, szemétre is.
8. évfolyam témája: Víz megjelenése a képzőművészeti alkotásokban, Vízhiány okozta betegségek, Árvíz/Vízszennyezés
A tanulók kollázst készítettek olyan képzőművészeti alkotásokból, amelyeken avíz szerepel. Fontos volt, hogy jogtiszta képeket használjanak. Sajnos, ezen a téren még mindig több odafigyelésre van szükség.
Tanulóink készítettek flipbook-ot olyan közmondásokból, szólásokból, illetve a magyarázatukból, amik a vízhez kapcsolódnak.
Az évfolyam legkedveltebb alkalmazádsa az anchor volt, amikor podcastot készítettek a gyerekek. Meginterjúvolták tanáraikat, szüleiket, nagyszüleiket az utolsó nagy árvízről, amiből készültek a podcastok.
Eleinte nehezebben ment a készítés folyamata a mobiltelefonokon (én addig laptopon készítettem podcastot, még az online oktatás alatt), de egymást segítve sikerrel jártunk.
A 8. osztályosok minden munkája megtekinthető
itt.
A 7-8. osztályosoknak a helyi gátőr tartottt előadást a településen található természetes vizek kialakulásáról, szabályozásáról, illetve a jövőbeli tervekről.
Végül álljon itt egy összefoglaló a Digitális Témahét eseményeiről:
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése