Digitális Témahét 2016



Mi is belevágtunk a nagy kalandba, a Digitális Témahétbe a 3. osztályosokkal. Mivel éppen a kötelező olvasmányunkat Berg Judit Rumini című művét dolgoztuk fel az elmúlt időszakban, ezért úgy döntöttünk, hogy ennek a témakörnek a lezárásaként játékos formában foglaljuk össze az olvasottakat, eddig megbeszélteket. Ezen az oldalon nyomon követheti a kedves Olvasó a napi történéseket.

1. nap: április 4.
Mivel a tanulók még nem tanulnak órakeretben informatikát, ezért sokszor offline oldják meg a feladatokat, amiket gépre viszek. Ez történt ma is. e azért fognak IKT-eszközt használni ők is, de ez legyen még meglepetés:)

MInden tanuló felírta egy lapra a kedvenc szereplőjének nevét, természetesen indoklással.
Ebből készült el egy diagram és a Popplet-tel egy gondolattérkép. 


Ezt a diagramot következő órán megnézzük, beszélgetünk róla. 
Az indoklásokat tartalmazza a gondolattérkép, ami Popplet-ben készült. 
A felhasznált képek forrása: internet



Nemcsak 3. osztályban, hanem a többi osztályban is beszélünk a Digitális Témahétről.
8. osztályban a gyerekek plakátokat készítettek Paint-ben. 
A következők lettek  a legsikersebbek:





4. osztályban foglalkoztunk az internetbiztonsággal, Ehhez segítségül hívtuk a Kalandor játékot. Nagyon tetszett a gyerekeknek, lelkesen jegyzeteltek és kérdeztek, ha valamit nem értettek. (pl. mi az, hogy gyenge jelszó?) Felírták az URL-címet is, így otthon is tudnak játszani, tanulni. Remélem, az itt olvasottakat, ma hallottakat be is tartják a mindennapokban.

2. nap: április 5.
A mai napon először megnéztük a diagramot, leolvastunk róla adatokat, majd a Popplet-ben készült gondolattérképet olvastuk, értelmeztük. Nagy örömömre a gyerekek közül többen is kíváncsiak voltak arra, hogyan lehet ilyet készíteni. Megmutattam nekik, persze ki is próbáltuk. Mindenki felírhatta a nevét. Közben természetesen jöttek a kérdések: 
Meg lehet nagyobbítani a téglalapot? 
Hogyan lehet elmenteni? 
Hogyan lehet regisztrálni?

A kérdésekre igyekeztem válaszolni, és megbeszéltük azt is, hogy ezt a tanuláshoz is lehet használni. A gyerekeket ismerve, biztosan lesz köztük olyan, aki ki is próbálja. Ezentúl a tanórákon is tudjuk majd használni, közösen, csoportban vagy akár önállóan is. 

Rajzórán a gyerekek lerajzolták a kedvenc részüket a meseregényből:
- a két jóbarát, Balikó és Rumini
- a Szélkirálynő
- a Hétágú Szigony
- óriáspolip
- fabatkák



Fogalmazásórán a gyerekek "hirdetést" adtak fel a szereplők nevében. Ezt okostelefonnal rögzítettük, majd meg is hallgattuk a gyerekekkel. Nagy meglepetést okozott, amikor visszahallották a saját hangjukat. 



5. osztályban informatikaórán az internet előnyeivel, hátrányaival kapcsolatban készítettek a diákok plakátot. Paint-ben, illetve bemutatót PowerPoint-ban.

A 6. oztályosok már remekül kezelik a bemutatókészítőt. A feladatuk az általuk  használt szoftverek és hardverek bemutatása volt. Már korábban beszéltünk a forrásmegjelölés módjairól is.

Egy kis öszefoglaló Sway-ben a gyerekek munkáiból:




3. nap: április 6.

Ma játékos formában folytattuk kötelező olvasmányunk összefoglalását 3. osztályban. Az inormatikateremben mindenki a maga ütemében haladhatott a játékokkal. Főleg a keresztrejtvényeknél előfordult, hogy segítséget kértek a megoldáshoz. Jó volt látni, ahogyan egymásnak segítettek a gyerekek.

A LearningApps-ban készítettem feladatokat a gyerekeknek, illetve ott is találtam nagyon jó gyakorlófeladatokat. A tankocka mátrix itt található.







A projekt megvalósítása mellett a többi osztályban is beszélünk, alkotunk a Digitális Témahéttel kapcsolatban. Így történt ez a 7. osztályban is, ahol a gyerekek a kövtkező feladatot kapták:

"Keressetek online képregénykészítőt. Válasszátok ki a nektek legjobban tetszőt, majd válasszatok a megadott témák közül. Ha végeztetetk a képregénnyel, akkor küldjétek el az e-mail címemre!"
A témák a következők voltak: 
1. Az internet előnyei, hátrányai
2. Az internet veszélyei
3. Internetes zaklatás

Érdekes volt látni, hogy sokan a 3. témát választották. A legnehezebb az elkészült képregény elküldése volt, mivel nem regisztráltak a gyerekek a programokba, így nem is lehetett megosztani, illetve elmenteni a képregényt. De erre is találtunk mgoldást: Megtanultuk a Képmetsző alkalmazást használni. Eddig a tanulók nem ismerték.
A következő alkotások születtek:

4. nap: április 7.

A mai nap az alkotásról szólt. A 3. osztályosok írókká, rajzolókká váltak. A munkájukhoz segítséget is kaptak  az osztályblogban.
A gyerekek maguk választhatták ki, melyik képregénykészítővel dolgoznak. Voltak, akik karaktereket, avatarokat hoztak létre.
Egy kis ízelítőt állítottunk össze a gyerekek munkáiból.
Click to play this Smilebox slideshow
Create your own slideshow - Powered by Smilebox
This photo slideshow created with Smilebox

A bátrabbak belevágtak a történetalkotásba is. Maguk választhattak a Bitstrips, a Stripgenerator és az Arthur alkalmazások között.



Eleinte több segítséget igényeltek a gyerekek, de aztán maguk rájöttek a dolgokra,. A legnagyobb öröm az óra végén ért minket: az egyik kislány elmondta, hogy nagyon jó volt, csak kár, hogy már vége az órának. Több diákunk mondta, hogy otthon is fognak alkotni. Ezekért a spontán megnyilvánulásokért is érdemes volt belevágni ebbe a kalandba.

5. nap: április 8.

Az utolsó napon projektzárásként vetélkedőt szerveztünk a kötelező ovasmányból. A csapatok fejtettek keresztrejtvényt, anagrammát oldottak meg, az olvasott varázseszközök nevét találták ki és villámkérdésekre válaszoltak Plickers kártyák segítségével. Ez nagyon izgalmas volt számunkra, hiszen eddig ezt az alkalmazást még nem használtuk. A kolléganővel próbát is tartottunk, de arra nem számítottunk, hogy a gyerekek ilyen hamar megtanulják és ügyesen használják is a kártyákat. A versenyen tettünk egy próbát, és nagy örömünkre minden remekül működött. Volt, aki a hét és a verseny értékelése kapcsán azt emelte ki, hogy neki a válaszok beszekennelése tetszett a legjobban. 
Természetesen az ajándékok sem maradhattak el. Sőt, a kolléganő meglepetéssel is készült. Hogy mivel, azt az egyik fényképen láthatja a kedves Olvasó.
Click to play this Smilebox facebook cover
Create your own facebook cover - Powered by Smilebox
This facebook cover created with Smilebox


Összességében elmondható, hogy nemcsak a gyerekek ismertek meg számukra új alkalmazásokat, hanem mi pedagógusok is. A Digitális Témahétre felkészítő webináriumok egyikén hallottam a Plickers alkalmazásról, amit mindenképpen szerettem volna a gyakorlatban is kipróbálni. Nagyon jó, használható alkamazás, ami nálunk nagyon jól bevált. Biztos, hogy több órán is fogom használni.

Nagyon jó lehetőség volt, remélem a jövőben folytatódni fog.

4 megjegyzés:

  1. Pápainé Szalánczy Erzsébet2016. április 6. 9:08

    Kedves Rita!

    Gratulálok, hogy Ti is bekapcsolódtatok a digitális témahétbe. Gondolom a gyerekek nagyon élvezték.

    Erzsi

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Erzsi!

      Köszönöm a szavaidat:) Egész héten ezzel foglalkozunk, alkotgatunk, tanulunk:)

      Törlés
  2. Szuper volt ez a hét!!!! Mindenki nagyon élvezte.☺😊

    VálaszTörlés