Már 4 hete tart a tantermen kívüli digitális munkarend, így bőven van már tapasztalatunk. Magam is folyamatosan keresek olyan alkalmazásokat, programokat, amelyek segítségével a gyerekek tanulmányi munkáját figyelemmel lehet kísérni. Fontos szempont számomra a programok kiválasztásánál, hogy a gyerekeknek ne kelljen regisztrálni. Szükség van újabb és újabb alkalmazások megismerésére azért is, mert egy idő után a megszokott programok használata unalmassá válhat.
Szerencsére a tavalyi és az idei MOOC kurzusban bőven találtam nagyon jó alkalmazásokat, amelyeket ebben a különleges helyzetben sikeresen tudok használni.
Ebben a bejegyzésben azokat az alkalmazásokat szeretném röviden, 1-1 példával bemutatni, amelyek nálam a gyerekek kedvencei. Ez egy szubjektív válogatás lesz, és természetesen ezeken kívül is rengeteg hasznos alkalmazás található a világhálón.
Az egyik kedvenc a Symbaloo, amit sokan mint könyvjelző programot ismernek, holott ezen túl van egy kiváló funkciója: tanulási ösvényeket, utakat tudunk készíteni, így minden tanuló a képességének megfelelő feladatokat oldhat meg, tehát tudunk a segítségével differenciálni és tehetséget gondozni is. A tanulási út létrehozását a Create a Learning Path menüpontra kattintva kezdhetjük el. Először nevet kell adni a tanulási ösvénynek; célszerű a témánk címét megadni itt, hogy a későbbiekben is könnyen megtaláljuk. Ezt követően megjelenik egy játéktábla, melynek méretét és hátterét természetesen megváltoztathatjuk. Rákattintunk egy tetszőleges négyzetre a játéktáblán és már tehetjük is fel a feladatokat, amik lehetnek online játékok, feladatok, videók, de akár a számítógépünkről is feltölthetünk állományt. Nekem nagyon tetszik az a lehetőség, hogy kérdéseket is feltehetünk, amivel akár ellenőrizhetjük, hogy a tanulók tényleg megoldották-e a feladatot. Szívesen használom azt a lehetőséget is, hogy a tanulók értékeljék 1-től 5-ös skálán a feladatot.
Ahhoz, hogy tudjuk követni a tanulói tevékenységet az Assign menüpontot kell kiválasztanunk, majd link segítségével meg kell osztanunk tanulóinkkal a feladatot. Nekik csak a nevüket kell beírni a linkre kattintva, mi pedig folyamatosan tudjuk követni, ki hol tart éppen, hiszen a játéktáblán megjelennek a nevek kezdőbetűi, a tábla alatt pedig azt is láthatjuk, ki mennyi ideig foglalkozott a feladatokkal.
Egy egyszerű példa saját állományokkal itt található.
Egy másik nagy kedvenc a Wordwall, amelyben nagyon sokféle feladattípus található. (Ezt is linkkel betehetjük a tanulási ösvényünkbe.) Például tudunk készíteni kvízt, anagrammát, szókeresőt, csoportosítós feladatot, labirintust, lufi pukkasztó játékot, stb. Az egyik különlegessége az alkalmazásnak, hogy különböző témákat is be tudunk állítani, így pl. lehet dzsungeles, vakondos, vadnyugatos, stb. játékunk. Mielőtt megosztjuk linkkel a játékot, beállíthatjuk, hogy név megadása után tölthessék ki a gyerekek, így tudjuk követni, ki milyen sikerrel oldotta meg a feladatokat. Beállíthatunk kitöltési határidőt, illetve a válaszok áttekintését is.
Mi pedagógusok az eredmények menüpontban tudjuk figyelemmel kísérni a gyerekek munkáját, ahol látjuk a próbálkozások számát is, illetve látványos diagramok segítségével megnézhetjük, melyik kérdés okozott nehézséget tanulóinknak.
Az ingyenes verzió limitált számú játék létrehozását engedélyezi.
A gyerekek kedvence volt a dzsungeles játék, ami itt található. Természetesen most nem kell nevet beírni, bárki megnézheti, kitöltheti.
A harmadik alkalmazás a Quizalize, ami egy olyan kvízkészítő alkalmazás, amelyben kérdésenként is meghatározhatjuk az időt. A kvízünkben használhatunk hanganyagot, képeket, matematikai képleteket, illetve lehetőség van arra is, hogy a gyengénlátók felolvastassák a kérdéseket és a válaszokat is. A játékot lehet egyedül és csapatban is játszani, de kiadhatjuk házi feladatnak is. A gyerekek itt is linket kapnak, ahova a nevüket/vagy a megadott kódot kell beírni.
Az eredményeket itt is folyamatosan tudjuk követni, a számítógép az eredmények alapján még kategóriákba is sorolja a tanulókat, sőt még azt is megmondja, ki igényel segítséget.
A mellékelt képen a zöld szín a kiválóan teljesítőket mutatja, a sárga a hibázókat, a piros pedig azokat a tanulókat, akiknek még gyakorolni, tanulni kell az adott témakört.
A MOOC tanfolyamon ismertem meg a Sutori oldalt, ahol megoszthatunk a gyerekekkel linkeket, videókat és készíthetünk a felületen mi magunk is gyakorlófeladatokat.
Itt található egy általam készített példa.
Az elkövetkező időszakban is igyekszem újabb és újabb lehetőségeket keresni, hogy a gyerekek minál változatosabb módon tudják elmélyíteni az ismereteiket.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése