2010. december 17., péntek

Web 2.0 az oktatásban


Informatikusként nagyon fontosnak tartom, hogy a tanulókat megismertessem olyan lehetőségekkel, amelyek segíthetik őket a tanulásban. Nyelvórákon sokszor használjuk az új interaktív tábláinkat, amelyekre magam is szívesen készítek feladatokat, akár a Smart szoftverrel, akár valamelyik internetes alkalmazással. Az E-learning tanfolyamnak köszönhetően újabb és újabb lehetőségeket ismertem meg. Összegyűjtöttem egy csokorba azokat az alkalmazásokat, amelyeket magam is szívesen használok.Web 2.0 az oktatásban

View more presentations from Trita19.


Két alkalmazást és egy mikroblogot (keretrendszert) szeretnék bemutatni.




A program bemutatásához készítettem ezt a kis videót.

A program főbb szolgáltatásai:


  • csoportok, osztályok létrehozása
  • kártyák létrehozása, akár képekkel is a nyelvgyakorláshoz
  • többféle gyakorlási mód (teszt, tanulás, gyorsaság, helyesírás gyakorlása)
  • üzenetek küldése
  • viták indítása
  • elhibázott szavak kijelzése
  • önellenőrzés
A program nyelvgyakorláshoz kiválóan alkalmas, mert sokféle gyakorlási lehetőséget biztosít a tanulóknak. A program alkalmas a motiválásra, de akár versenyre is az osztálytársak között. Kiválóan alkalmas az önálló tanulásra, az ismeretek elmélyítésére, a helyesírás gyakorlására. Tavaly folyamatosan vittem fel a tanult szavakat a programba, bár sajnos nem sokan gyakoroltak így. A tanulók maguk is készíthetnek szótárt a program segítségével, így a digitális kompetenciájuk, valamint a web alapú kreatív tevékenységük is fejlődik. Hátránya, hogy a tanulóknak e-mail-t kell küldeni, amelyben meghívjuk őket a program használatára. A regisztráció, a csatlakozás is egy kicsit bonyolult a 10 éves tanulóknak. (de kis osztálylétszám, illetve csoportlétszám esetén ez is megoldható)
Nyelvi órákon bármelyik tananyagrésznél alkalmazható, akár órán önálló munkában, akár otthoni tanulásnál.
Internettel ellátott számítógép szükséges a használatához, a program kezelése rendkívül egyszerű, még a 10 évesek számára is, így nem szükséges segítség hozzá.




Főbb tulajdonságok:
  • Arcade stílusú játékok létrehozása (párosítás, Flash, kártyák, bányász játék, stb.)
  • kifejezések, szavak csoportosítás (4 csoport)
  • képhez szavak, kifejezések párosítása
  • animált könyv készítése
  • időszalag pl. történelmi eseményekhez
  • puzzle játék
  • beágyazás blogba, weblapba
  • nincs jelszó és nincs regisztráció
A német nyelvhez választottam ezt a programot, mert a nyelvtani anyag gyakorlása motiválóbb a tanulók részére, ha látványos, vagy akár játékos programot használnak a számítógépen. De akár történelem, vagy biológiaórákon is használható. A programban készítettem már  feladatot is a tanulóknak.
A feladatot 8. osztályban az országok, nyelvek, lakók témakörben használtam önálló gyakorlásként, illetve önálló tanulásként. Mivel az Edmodo-ba tettem fel a feladatot, ezért otthon is tudják gyakorolni. A technikai feltételek nálunk adottak, sőt otthon is adottak a tanulók számára, hiszen  szélessávú internetkapcsolattal rendelkeznek számítógépeik.


A tanár lehetőségei:
  • csoportok, osztályok létrehozása
  • állományok feltöltése
  • hivatkozások megadása
  • megjegyzések írása
  • archiválás, törlés
  • kérdőív készítése
  • események felvétele a naptárba
  • feladatok könyvtárba rendezése
A tanulók lehetőségei:
  • a feltöltött állományokat megnézhetik
  • megjegyzéseket írhatnak
  • kérdőívet tölthetnek ki

Az Edmodo rendszerbe tanulóként és tanárként is be lehet jelentkezni. A regisztrálást, bejelentkezést követően létrehoztam a csoportokat (7. és 8. osztályosoknak külön) Az egyes csoportokhoz külön-külön jelszót generált a program, amit meg is lehet változtatni. A tanulóknak a bejelentkezéskor ezt a jelszót kell  megadni, a nevet változtathatják is az egyes belépésekkor.
A tanulók szívesen oldották meg a feladatokat. Az önálló megoldást, gyakorlást egy nyelv tanulásánál nagyon fontosnak tartom, bár szerintem ez inkább a nyelvtani anyag bevésésénél használható kiválóan.
Részletesebben erről az előző blogbejegyzéseimben írtam itt.
Összegzésként elmondható, hogy sok lehetőség áll rendelkezésünkre ahhoz, hogy tanulóink számára érdekesebbé tegyük a tanulást.





12 megjegyzés:

  1. Rita!

    Ez maga a csúcs! Gratulálok!
    Mindig tudtam, hogy maximalista vagy, most ismét bizonyítottál.

    Zsike

    VálaszTörlés
  2. Kedves Rita!
    De kár, hogy nem lakunk közelebb egymáshoz!
    Az igazi team-munkát így képzelem el...
    Nem akarsz Pécsre költözni?
    Gratulálok munkádhoz!

    VálaszTörlés
  3. Kedves Zsike!
    Örülök a szavaidnak:) Vannak még tartalékaim is:)

    VálaszTörlés
  4. Kedves Irma!
    Köszönöm kedves szavaidat.:) Én is szívesen dolgoznék, dolgozom Veled, tényleg kár, hogy messze vagyunk egymástól. Én úgy tűnik örökre győri lakos maradok:)
    Szerencsére az internet segítségével könnyen kapcsolatba tudunk lépni egymással.:)))
    Nem tudom, hogy Nálatok vannak-e még ilyen lelkes kollégák, mint Te.

    VálaszTörlés
  5. Igen, én is az internet-adta, jó lehetőségekben bízom...
    Most legjobban az interaktív tábla "beavatása" izgat. Majd januártól az lesz a "fő-foglalkozásunk". Köszönöm ígéretedet! Élni fogok vele...

    VálaszTörlés
  6. Az interaktív táblában nagyon sok örömötök lesz. Biztos vagyok benne, hogy nagyon hamar megtanuljátok a használatát. Ha tudok, szívesen segítek:)

    VálaszTörlés
  7. Köszi a videós demonstrációt, segített. És bizony nekem van olyan kollégám, akiről azt,hasznát veszi majd az itt bemutatott alkalmazásoknak.

    VálaszTörlés
  8. Kedves Hajni!Köszönöm a szavaidat és a látogatásodat!

    VálaszTörlés
  9. Kedves Rita!
    Lehet, hogy a virtuális közösség egy közös virtuális agyat is létrehoz?:)
    Pont azon gondolkodtam, hogy milyen jó lenne összeszedni egy helyre a megismert alkalmazásokat és felhasználásukat.
    Zsikének igaza van, minden írásod, munkád maximálisan szuper:)

    VálaszTörlés
  10. Kedves Éva!
    Köszönöm kedves szavaidat!:)
    Én nagyon szeretném egy helyre összegyűjteni az általam megismert, kedvelt és sokszor használt alkalmazásokat, csak még a formát nem tudom. Lehet, hogy az e-portfolió erre alkalmas lenne??
    Szeretnék az idegen nyelvű alkalmazásokhoz egy kis segítséget is adni (Slideshare vagy egy rövid videó segítségével)
    A Diigo könyvjelző nagy segítségemre van a gyűjtögetésben.:)
    Tudom, hogy ez rengeteg munka, de úgy hiszem, hogy ez biztosan megtérülne:))))

    VálaszTörlés
  11. Az e-portfólió erre alkalmas, sőt lehet, hogy egy csoportot is érdemes lenne létrehozni erre a célra a Maharán:) Itt a segítségek is mehetnek bármilyen fájltípusban. A könyvjelzőt szeretem használni, de ott előbb-utóbb más is gyülekezik. Én már ki sem látszom a címkékből:)

    VálaszTörlés
  12. Köszönöm:))
    Regisztráltam a Maharán, talán a szünetben lesz időm kicsit ismerkedni az alkalmazással.:)))

    VálaszTörlés