Minden tanév első informatika óráján az osztályokkal íratok egy rövid kérdőívet, természetesen névtelenül. A gyerekek komolyan veszik a kérdéseket és őszintén elmondják, ki mennyi időt tölt az interneten.
A felsőbb évfolyamon tanulóknak pedig a kérdések is ismerősek.
A kérdőívet még papíralapon íratom,, bár tudom, sokkal egyszerűbb lenne pl. GoogleDive-ban egy kédőívet összeállítanom, hiszen azt egyszerűen, néhány gombnyomással ki is lehet értékeltetni. De nálunk vannak nagy létszámú osztályok is, illetve az internet sem mindig megfelelően működik, ezért is maradtam a papíralapú megoldásnál.
Az összefoglaló bemutató itt tekinthető meg:
Az összefoglaló bemutató itt tekinthető meg:
A kérdőívek kiértékelése közben a következő megállapíásokra jutottam:
- A 4. osztályos tanulók még nem töltenek sok időt internetezéssel 3 tanuló válaszolta azt, hogy hétköznapokon 1 órát tölt a számítógép előtt. 2 tanuló pedig hétköznapokon nem ül le a számítógép elé. Ezzel szemben 5. osztályban már a gyerekek többsége 1-2 órát internetezik. Meglepő volt, hogy 4-4 tanuló válaszában azt írta, hogy ő 3 órát vagy annál több időt tölt el a számítógépe előtt. Igaz, azt elmondták, hogy nem folyamatosan, hanem megszakításokkal. A 6. osztályos tanulók többsége 2,5-3 órát internetezik iskola után. 7. osztályban a tanulók harmada napi 1 órát ül a számítógép előtt, de voltak olyan tanulók is, akik hétköznap inkább a tanulással foglalkoznak, 8. osztályban a gyerekek többsége napi 2 órát van jelen online, de 2 tanuló egész nap elérhető.!
- Hétvégén a gyerekek több időt töltenek el online: kiugró változás az 5. osztályban látható, hiszen több mint 20 tanuló legalább két órát játszik, chat-el, néz képeket, illete videót. Má egy 6. osztályos tanuló is leírta, hogy ő hétvégén egész nap elérhető az ismerősei számára.
- A felsőbb éfolyamosok közül szinte mindenkinek van okostelefonja, így a legtöbben azon interneteznek. De sokan 3-4 eszközt is megjelöltek a válaszukban.
- A legtöbben a közösségi oldalakon olvasnak bejegyzéseket, illetve képeket, videókat nézeetnek.Sokan játszanak, azt nem kérdeztem meg, hogy milyen játékkal, bár az is érdekes lenne. 4. osztályban magas volt azoknak a tanulóknak a száma is, akik zenét hallgatnak online. Öröm volt számomra, hogy már egyre többen felismertk azt is, hogy az internet hasznos segítőtárs a tanulásban is.
- A felsőbb évfolyamosok közül nagyon sok tanuló több közösségi oldalnak is tagja. A 4-5. osztályban vannak olyan gyerekek, akik nem tagjai közösségi oldalnak. Amikor a kérdést feltettem, akkor mondtam a gyerekeknek, hgoy aki nem tag, nyugodtan írja le ezt. Erre 1-2 tanuló megjegyezte, hogy de hiszen már mindenki fent van. Erre azt válaszoltam:" nem baj, ha nem tagja valaki a közösségi oldalnak 4-5. osztályban, SŐT! " Elmondtam azt is, hogy annak meg egyáltalán nem örülök, amikor 2. osztályos (!) gyerekek is fent vannak.
- A közösségi oldalakkal kapcsolatban azon meglepődtem, hogy 8. osztályban 12 tanuló egész nap elérhető a többiek számára., mind hétköznap, mind hétvégén.
- A közösségi oldalon a tanulók leggyakrabban chat-elnek, játszanak, illetve képeket nézegetnek. Többen videót, képeket is feltöltenek. Az első órákon megbeszéltük azt is, hogy kiről milyen képeket tölthetünk fel az internetre.
- Megkérdeztem a gyerekeket, hogy mit jelent számukra a virtuális osztályterem kifejezés és tanulnának-e így? A 4. osztályosok ebben a tanévben kezdték el az informtikával az ismerkedést, így számukra ez teljesen ismeretlen fogalom volt, de azért többen próbálkoztak a válaszadással. Azt mindenképpen gondolták, hogy számítógépes tanulást jelenthet. A többi évfolyamon a gyerekek már találkoztak a kifejezéssel, próbálkoztunk is a tanulásnak ezzel a módjával, még németórákon.
- Érdekes volt olvasni a véleményüket is.
Remélem, tanári útmutatással egyre több tanuló ismeri fel, hogy az internet nemcsak szórakozásra való, hanem nagy segítséget jelent a tanulásban, fodításban, gyakorlásban is. Ennek szellemében már tavaly létrehoztam egy Osztályblogot az elsősöknek, ahol az online gyakorlási lehetőségeket gyűjtöm össze, Ezek általában olyan feladatok, amelyek játékosan nyújtanak segítséget. Idén ezt a listát a másodk osztályosoknak szóló játékos feladatokkal folyamatosan bővítem.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése