Iskolánk ebben a tanévben is részt vett a CodeWeek eseménysorozaton, melyre október 7-22. között került sor. Az IVSZ, a Codewek magyarországi koordinátoraként az eseménysorozatot megelőzően webináriumokat is szervezett, melyek nagyon hasznosak voltak mindenki számára. Az egyik ilyen webináriumon hallottam először az Ozobot-ról egy nagyon kedves ismerősöm, Bognár Amália előadásában, aki ötleteket is adott a gyakorlati alkalmazáshoz. Elhatároztam, hogy ebben az évben a gyerekeket robotokkal is megismertetem, így nemcsak Ozobot-ot rendeltem, hanem Blue-Bot-ot is. Szerencsére mindegyik megérkezett még a CodeWeek előtt, így magam is begyakorolhattam a használatukat.
A CodeWeek-et megelőzően összegyűjtöttem unplugged játékokat is, melyeket kollégáimmal is megosztottam.Többen tanórákon ki is próbáltak néhányat.
Míg az elmúlt években informatikaórákon az ImagineLogot-t, a Kodut illetve Lightbot-ot használtuk programozásra, addig idén a gyerekek több lehetőség közül választhattak.
Jó volt látni, hogy mindenki megtalálta azt a programot, ami leginkább kedvére való volt. Forgószínpadszerűen dolgoztak a tanulók számítógépnél, programozták színkódok segítségével Ozobot-ot, illetve irányították Blue-Bot robotot. Egymásnak is segítettek, ha valaki elakadt. Sőt, volt olyan ismeret is, amit magam is egy 6. osztályos fiútól tanultam meg.
Mivel a gyerekeknek ebben a tanévben a Draggo segítségével gyűjtöm az online feladatokat, így a kódolással kapcsolatos alkalmazásokat is itt találták meg.
4. osztályban a CodeWeek előtti héten ismerték meg a tanulók az algoritmus fogalmát. Ekkor játszottunk robotos játékot is,amikor a tanulók egymást irányították az előre, hátra, jobbra, balra utasítások segítségével. A kódolás két hetében megismerkedtek a gyerekek a Blue-Bot-tal, amit nagyon ügyesen irányítottak, illetve kipróbáltuk a Lightbot alkalmazást is. Ez utóbbi még kicsit nehezebben ment a tanulóknak.
Az 5. évfolyamon használt alkalmazásokat a következő szófelhő mutatja:
4. osztályban a CodeWeek előtti héten ismerték meg a tanulók az algoritmus fogalmát. Ekkor játszottunk robotos játékot is,amikor a tanulók egymást irányították az előre, hátra, jobbra, balra utasítások segítségével. A kódolás két hetében megismerkedtek a gyerekek a Blue-Bot-tal, amit nagyon ügyesen irányítottak, illetve kipróbáltuk a Lightbot alkalmazást is. Ez utóbbi még kicsit nehezebben ment a tanulóknak.
Az 5. évfolyamon használt alkalmazásokat a következő szófelhő mutatja:
A legkedveltebb a Blue-Bot és az Ozobot irányítása volt. Nagyon érdekes volt látni, hogy a fiúk megkeresték az Ozokódokat a számítógépen, majd felosztották a munkát egymás között: voltak, akik a kódokért voltak felelősek, mások pedig rajzolták az útvonalat a kis robotnak.
Mivel iskolánk rendelkezik tabletekkel, így ezeket az eszközöket is használtuk a kódoláshoz: letöltöttem a gyerekeknek egy appot, aminek szintén nagy sikere volt.
A 6-8. osztályokban szintén nagy sikere volt a robotoknak, de itt már kipróbálták a tanulók a Scratch alkalmazást is. Többen nagyon ügyesen programoztak,egyedül is. Voltak, akik a Koduval is próbálkoztak - sikerrel.
Mivel a 8. osztályos lányoknak nagyon megtetszett Blue-Bot, így még a német szakkörön is használtuk a tanult szavak gyakorlására, ismétlésére is. A tanulók a tanult témákban német, vagy magyar szavakat írtak fel, amiket a pályán el is helyeztek. Egymásnak mondták a szavakat, amiket meg kellett mondaniuk és a robotot is a szóhoz kellett irányítaniuk.
A CodeWeek fő eseményei két délután zajlottak, (október 11-én 1-2. osztályosok; október 18-án 3-4. osztályosok) amikor az alsó tagozatos diákok szüleikkel, nagyszüleikkel, testvéreikkel együtt ismerkedhettek meg a programozás alapjaival.
Mivel a 8. osztályos lányoknak nagyon megtetszett Blue-Bot, így még a német szakkörön is használtuk a tanult szavak gyakorlására, ismétlésére is. A tanulók a tanult témákban német, vagy magyar szavakat írtak fel, amiket a pályán el is helyeztek. Egymásnak mondták a szavakat, amiket meg kellett mondaniuk és a robotot is a szóhoz kellett irányítaniuk.
A CodeWeek fő eseményei két délután zajlottak, (október 11-én 1-2. osztályosok; október 18-án 3-4. osztályosok) amikor az alsó tagozatos diákok szüleikkel, nagyszüleikkel, testvéreikkel együtt ismerkedhettek meg a programozás alapjaival.
Az 1-2. osztályosok unplugged játékokat is játszottak. Nagyon gyorsan és ügyesen oldották meg a különböző labirintusos feladatokat, Hozzájuk is bevittem a tableteket, melyen az előbb említett játékot a picik is kipróbálták. Sőt, az eseményen részt vevő tanító néniknek is segítettek.
Látszik, hogy ők már a Z generáció tagjai,, hiszen magától értetődő termézetességgel kezelték a tabletet is.
A legnagyobb sikere itt is a robotoknak volt.A " pici robotnak" ők is rajzoltak pályákat, a bátrabbak pedig a kivetített kódokkal is megpróbálkoztak szülői segítséggel. Zümi pályáját először én raktam ki, majd ezután egymásnak alakítottak ki pályákat akadályokkal. Szinte mindenki hibátlanul elirányította Blu-Bot-ot a megfelelő helyre.
A 3-4. osztályosoknak szervezett délután találkoztak a gyerekek titkosírással, melyben bináris kódok segítségével fejtettek meg szavakat, illetve a saját kersztnevüket írták le binárisan. Ez még több tanulónak nehzebben ment kezdetben, később vizont már gyorsabban dolgoztak ők is. A kedvenc ezen a délután a tablet, illetve Zümi volt.
Ezek az események jó lehetőséget biztosítottak arra, hogy a tanulók többféle alkalmazás segítségével megismerjék a programozás alapjait. A gyerekek nagyon jól érezték magukat, többen elmondták, hogy jövőre is eljönnek.
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése