2014. március 23., vasárnap

Gondolatok az új generációról

Már az első osztályosok is szívesen használják az internetet, igaz inkább még játékra. Igyekszem sok feladatot, játékot megosztani az osztályblogunkban, amikkel játékosan tanulhatnak. Sokszor elmondják, hogy melyik játékot gyakorolták. Időnként visszatérnek a régebbi feladatokhoz is. Amikor tanórákon lehetőség van rá, akkor is elő-elővesszük ezeket a játékokat. Többször elhangzik órán is, hogy ez vagy az nagyon jó. Ebből is látom, hogy tényleg gyakoroltak otthon is.

Szerencsére az ő életük még nem kötődik annyira a világhálóhoz, hiszen nagyon szeretik a rejtvényeket, amiket papíron kapnak meg, főleg ha először találkoznak az adott feladattípussal. Nagyon kedvelik a rajzos keresztrejtvényeket, rögtön kérték, hogy tegyem fel az osztályblogba. Kedvelt feladattípus az is, amikor a betűhalmazban kell értelmes magyar szavakat találni és leírni. Természetesen ezt számítógép segítségével is meg lehetne oldani, (több programot is ismerek) de a piciknek még óriási örömet okoz, ha segítség nélkül megtalálnak egy-egy szót. 
Nagyon szeretik az anagrammát is, amit mind papíron, mind interaktív táblán megoldottunk. A táblán a Notebook szoftverben található Toolkit segítségével készítettem feladatot. Ennek előnye, hogy nagyban látják a gyerekek, illetve élvezik, ahogyan a gömbök mozognak. Hátránya az, hogy egyszerre csak egy kisgyerek dolgozhat a táblánál, igaz, a többiek segítenek neki szóban. Ezzel szemben papíron mindenki dolgozhat egyedül, örülnek, ha megtalálják az összes szót, amiért jutalmuk piros pont. Néha nagyon vicces, nemlétező szavakat is kitalálnak. Ezeken mindig jókat derülünk. A szavakkal azután tovább játszunk: gyakoroljuk az elválasztást, mondatokat alkotunk, stb. 


A Toolkit segítségével még sok feladattípussal megismerkedhetnek a gyerekek.
Néhányat szeretnék kiemelni, amiket már használtunk tanórákon:
  • anagramma
  • szavakból mondat összeállítása - nagyon tetszett a gyerekeknek a színes háttér, illetve a kártyák mozgása is
  • kvíz - ezzel a feladattípussal szinte minden gyakorolható (helyesírás, szótagolás, matematikai műveletek, egyéb ismeretek)
  • szavak csoportosítása adott szempontok szerint 
  • memória - használtuk matematikaórán és olvasásórán is (kép és szó egyezése)
Magam is készítettem egyéb feladatokat, amiknek mindig nagy sikere van. A gyerekeket lenyűgözi, hogy a "tanító néni csinálta". Kíváncsiak, hogyan tudtam megcsinálni a játékot?
Hogy az érdeklődésüket fenntartsam, ezért törekszem arra, hogy mindig újabb és újabb feladatokat vigyek nekik, akár papíron, akár a táblán. Mivel már ismerik a betűket, ezért egyre több lehetőségem van erre.


"Tanulj meg mindent, amit lehet, amikor csak lehet, akitől csak lehet! Egyszer eljön az az idő, amikor hálás leszel ezért magadnak."


             

4 megjegyzés:

  1. Kedves Rita!
    Nagyon tetszik ez a sokszínűség...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Irma!
      Köszönöm
      Most már azért egyre több lehetőség van az IKT eszközök használatára, amikkel még színesebbé, változatosabbá tehetők a tanórák.

      Törlés