2019. április 11., csütörtök

Digitális Témahét 2.



Ebben az évben a költészet hete egybeesett a Digitális Témahéttel, ezért ezt a két eseményt egy projekttel kapcsoltuk össze. 

A felsős tanulók egyik feladata egy Fakebook oldal létrehozása volt egy író, költő, vagy egy irodalmi szereplő nevében. Úgy gondoltam, hogy ez egyáltalán nem lesz nehéz a gyerekeknek, hiszen nagyon sok időt töltenek a közösségi oldalakon. Igaz, számukra már inkább az Instagram a "menő".


Néhány tapasztalatot szeretnék megosztani a kedves Olvasóval.

Már az utasítás elhangzásakor volt olyan tanuló, aki kijavított, hogy az nem Fakebook, hanem Facebook. Aztán rácsodálkozott, hogy ilyen oldal is létezik. A következő problémát az jelentette, hogy az oldal angol nyelvű, ezért sokan azzal kezdték a munkát, hogy rögtön le is fordították magyarra. (Bár szerintem ha kicsit gondolkodtak volna, akkor az angol nyelv sem okozott volna problémát, hiszen több éve tanulják.)

Az viszont a gyerekeknek is tetszett, hogy ha megadtak egy nevet, akkor rögtön megjelent az illető fényképe is, minden további keresés nélkül.

Nagyon nehéz volt kitölteni a gyerekek egy részének az adatlapot: nem tudták eldönteni, mit hova kell írni. Az ügyesebbek viszont nagyon sok dolgot megjelenítettek a bal oldali sávban. 

A kommentek megfogalmazása kezdetben nem volt könnyű, de aztán ráéreztek a gyerekek arra, hogyan is célszerű megfogalmazni ezeket a hozzászólásokat. Tehettek versrészleteket is a kommentbe, illetve kortárs író, költő nevében is hozzászólhattak. 
A legügyesebben a 6. osztályosok dolgoztak, akik egymásnak is szívesen segítettek.

Az oldalt csak akkor lehet elmenteni, ha legalább 5 komment található rajta. Ezt követően egy jelszót kell megadni, (opcionális egy e-mail megadása), majd megkapjuk a linket, amit el kell menteni, hogy később is tudjuk szerkeszteni a Fakebook oldalunkat. Többen a linket lefényképezték, míg mások  számítógépre mentették el. Akik ezt nem tették meg, újból kezdhették a munkát, mert a keresés funkcióval sajnos nem tudtuk elővarázsolni az oldalukat.


Szintén íróhoz, költőhöz kapcsolódva szófelhőket kellett a gyerekeknek készíteni, majd feltölteni egy közös Linoit felületre. Ez a feladat könnyebb volt számukra, csak ott akadtak el néha, hogy az ékezetes betűk nem jelentek meg helyesen. Ezt a problémát nagyon hamar sikerült megoldani úgy, hogy másik betűtípust kerestek. 
Volt, aki 45 perc alatt 2-3 szófelhőt is elkészített sok-sok szóval.




A költészet hetéhez kapcsolódóan készültek QR kódok is. 



Úgy gondolom, mindenki megtalálta a hozzá közel álló feladattípust. Látták azt is, milyen egyszerű elkészíteni egy-egy szófelhőt, illetve QR kódot.
Mivel a programok használatát a Linoit felületre tettem fel, így szövegértésüket is fejlesztettem.

Voltak olyan tanulók, akik nagyon ügyesen oldották meg a feladatot: az egyik számítógépen olvasták az utasításokat, míg a másikon végre is hajtották azokat, majd egymásnak segítettek.
 Jó volt látni, hogy vita nélkül közösen dolgoztak.

2 megjegyzés: