2019. április 20., szombat

Digitális Témahét 4.


Iskolánk fő projektje ebben az évben a szülőfalu, Rábapatona megismeréséhez kapcsolódott. 

Kollégáimmal fontosnak tartjuk, hogy tanítványaink ismerjék meg szülőhelyük történelmét, látnivalóit, híres embereit.

Ez a témakör szerepel alsó tagozaton olvasásórán, környezetismeret órán, valamint etikaórákon is. Reméljük, hogy a projektben részt vevő 2-4. osztályos tanulók 5. osztályban is emlékezni fognak a látottakra, hallottakra hon- és népismeret órákon.

A Digitális Témahetet megelőzően előkészületekre volt szükség, hiszen azt terveztük, hogy a település központjában található látnivalókat ismertetjük meg tanulóinkkal. Magam is körbejártam az útvonalat, sight-okat készítettem, valamint összegyűjtöttem az egyes helyszínekről az információkat. Ebben segítséget nyújottak az IKSZT, a Polgármesteri Hivatal dolgozói, valamint nyugdíjas kolléganőnk is. Ezúton is köszönöm a segítségüket.

A tanulók csoportokban dolgoztak: minden csoport kapott egy-egy Linoit felületet, ahol a feladatokat is kapták, valamint az elkészült munkáikat is ide kellett feltölteni.


Elsőként a csoportok a felületen megadott puzzle-t rakták ki, amelyen egy besenyő harcos bukkant elő.  Majd képeket kerestek a településről, amelyből puzzle-t készítettek a JigsawPlanet alkalmazással: voltak, akik kevés darabosat, voltak, akik 300 darabos puzzle-t .

Ezután elindultunk felfedezni a települést. A séta során az általam készített sight-okat is megkeresték a  gyerekek a Sighter alkalmazás segítségével. Itt akadtak technikai problémák, hiszen nem minden tanuló okostelefonja, tabletje volt kompatibilis ezzel az alkalmazással. Azért minden csoportnál volt legalább 1 olyan készülék, amivel dolgozni tudtak a tanulók. Nagy örömmel újságolták, ha valamelyik sight-ot megtalálták. Volt olyan csoport, amelyik minden sight-ra rálelt.

A séta során megnéztük a templomot, templomkertet, a Büszkeségpontot, a Mária-oszlopot, a Tanítók könyvét is.  Bementünk a tájházba, ahol nyugdíjas kolléganőnk mesélt a tárgyakról, a bútorokról, a gyűjtésről. Nagy derültséget okozott, amikor egy hatalmas fakanalat felemelve megkérdezte, vajon mire való, mire használhatták és az egyik gyerek nem a főzést említette :)


Visszatérve az iskolába a gyerekek szülőfalujukhoz kapcsolódó szavak felhasználásával szófelhőt készítettek, valamint QR kódokat, amelyek a településhez kapcsolódó kérdéseket rejtettek. A kódoknak később még lesz szerepe a témahét során.




Ezt követően forgószínpadszerűen követték egymást a feladatok:
- titkosírás megfejtése
- unplugged kódolás
- UV toll használata
- anagramma
- számzáras lakat kinyitása

Természetesen minden feladat valamilyen módon kapcsolódott a településhez. Minden feladatnál egy betű volt a jutalom, amelyből szintén egy - Rábapatonához kapcsolódó - szót lehetett kirakni. (katica) S hogy mi köze a katicának Rábapatonához, az is kiderült a héten.

A hét egyik legjobban várt eseménye a robotozás volt. A Beebot méhecskét már ismerték a gyerekek a robotika szakkörről, de most is szívesen programoztak vele.

Nagy örömünkre még a témahét előtt megérkezett hozzánk az Abacusan Stúdiótól az Artec  robotkészlet. Nagy lelkesedéssel kezdtünk először az építéshez, majd a programozáshoz is. 
A gyerekek azt a feladatot kapták, hogy építsék meg a séta során látott épületeket, vagy építhetnek mást is, de mindenképpen Rábapatonához kell kapcsolódnia.


A képen egy besenyő harcos látható, akinek terveink szerint majd mozog a kardja:)



A fényképeken az elkészült építmények láthatók:
- kinti tanterem, amelybe nemcsak padok kerültek, hanem még projektor is
- tájház
- templom
- Rába-híd
- erdő

De készültek állatok is, pl. katica.

Egy robot pedig körbejárta a település:)


A Digitális Témahét utolsó napján került sor a gyerekek által készített QR kódok leolvasására. A csoportok az iskola folyosóján, illetve az érintett osztályok termében kereshették a kódokat. A válaszokat egy feladatlapon rögzítették.
Ezúton köszönöm kollégáim segítségét, akik végig türelmesen válaszoltak a csoportok kérdéseire.

QR kódok
Feladatlapok

Nagy örömünkra Molnár-Nagy Béla polgármester úr is elfogadta meghívásunkat, így neki is bemutathattuk mini robotkiállításunkat. Nagyon jó hangulatban telt a közös beszélgetés, bár a gyerekek kezdetben még csendesebbek voltak. Polgármester úr nagyon érdekes történeteket mesélt  többek között a Rába-hídról. Számomra is több újdonság hangzott el.

Ezen a héten nemcsak a gyerekek tanultak, hanem mi pedagógusok is. Nagy öröm volt látni a gyerekek örömét, jókedvét, lelkesedését.
A témahét végén kikértük a tanulók véleményét is erről sz eseményről:


Személy szerint annak is örülök, hogy kollégáimtól is nagyon jó visszajelzéseket kaptam.

Végül álljon itt egy összefoglaló videó a hét eseményeiről:


3 megjegyzés:

  1. Hi,

    I'm Candy from PearlMountain Limited. I'm wondering if you could cover our FlexClip video maker on your site.

    FlexClip is a simple but powerful video maker that helps you create videos for any use in minutes. Some of its key features:

    * Completely free.
    * Easy to use and clean storyboard.
    * Large number of stock image, video and music resource. 
    * Support many photo and video formats.
    * Flexible editing features like trim, split, add text(animations), music, watermark, etc.
    * Export videos with high resolutions.

    Try it out:https://www.flexclip.com/.

    Sounds fun and interesting? Could you please take a look and write something about it on your site?

    Wish a positive response from you.

    Best Regards,

    Candy
    Partnership Manager
    Skype: candy.rora
    candy@fotojet.com

    VálaszTörlés
  2. Gazdag, színes programotok volt, gratulálok!

    VálaszTörlés